אתם נמצאים הרבה בסטרס?או קושי בלרדת במשקל? או נשירת שיער? יכול להיות שאולי חסר לך אחד מויטמין b… אז להלן כמה עובדות לגבי קבוצת ויטמיני b

1.קבוצת ויטמיני B היא קבוצה של שמונה ויטמינים השונים זה מזה בתפקידם ובמבנה שלהם אולם לעיתים קרובות הם נמצאים באותם סוגי מזון.

2. הם אחראים על שמירת בריאות הנפש, מערכת העצבים, מערכת העיכול, על העור ועל ייצור האנרגיה בגוף.

3. חוסר בויטמין מתבטא בעור – דלקות, עור יבש, פצעים, סדקים בזוויות הפה. גם נשירת שיער, עייפות וחולשת שרירים, עקצוצים באצבעות הידיים והרגליים, בלבול, כאבי ראש, נדודי שינה, דיכאון ועצבנות, רגישות לאור ואנמיה

4. קצת הסבר קצר על כל ויטמין..

ויטמין B1 תיאמין – עוזר בחילוף חומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות מערכת העיכול והעצבים, שרירים ולב. מהחי נמצא באיברים פנימיים (כבד, כליות, לב), בשר, חלב, דגים, חלמון ביצה, דגנים מלאים – אורז מלא, קמח מלא, כוסמת, גריסי פנינה, לחם שיפון, בוטנים, קטניות, גרעינים, שמרי בירה

ויטמין B2 ריבופלאבין – חשוב לעיניים. עוזר בגדילה, מונע מחסור בדם,למערכת העיכול, בריאות העור, ציפרניים והשיער. נמצא בבשר, דגים, חלמון ביצה, שמרים, קטניות מונבטות, חיטה מלאה, ירקות עליים ירוקים.

ויטמין B3 ניאצין – עוזר לחילוף חומרים של סוכרים וחלבונים. חשוב לעצבים, נשימה, עיכול, מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה. נמצא במזונות עתירי חלבון – בכבד, בשר, חלב, קטניות מונבטות, שמרים, נבטים, לחם חי, בוטנים, שומשום, גרעינים.

ויטמין B5 חומצה פנטותנית – חשוב לחילוף חמרים, פעולת העצבים, מערכת החיסון, הורמונים נשיים וכדוריות דם אדומות. נמצא בכבד, דגנים מלאים, דבש מלכות, קטניות מונבטות, אגוזים, חלמון ביצה.

ויטמין B6 פירידוקסין – עוזר לחילוף חומרים ולמערכת העצבים. ממלא תפקיד חשוב ביצירת סרוטונין. נמצא במזונות חלבוניים – בקר, עוף, דגים, חלמון ביצה, פולי סויה, שעועית, בוטנים, אגוזים. וכן בננות, אבוקדו, כרוב, כרובית, תפוחי אדמה, מוצרי חיטה מלאה, דגני בוקר ושזיפים.

ויטמין B7 ביוטין – שומר על העור, כדוריות אדומות, מרגיע ומקטין מתח נפשי. נמצא בכבד, חלב, ביצים, בוטנים, אגוזים, קטניות מונבטות, וירקות עליים.

ויטמין B9 חומצה פולית – משתתף בתהליך ייצור הדנ”א, חיוני לייצור תאי הדם, מונע חסר דם, נחוץ לייצור מעבירים עצביים, מחזק מערכת העיכול, מחזק זיכרון. נמצא בבשר, דגים, תרד, אגוזים, ירקות ירוקים עליים – תרד, כרוב, עלי סלק, ברוקולי, אספרגוס, כרובית, אפונת גינה, בטטות, מיץ תפוזים, מוצרי חיטה מלאה.

ויטמין B12 – רכיב חיוני לייצור הדנ”א (DNA), אחראי על הגדילה, פעולת העצבים, יצירת כדוריות דם אדומות. ויטמין B12 הוא היחיד שלא מסופק לגוף ממקורות צמחיים. הוא נמצא במזון מהחי בלבד – בשר, דגים, חלב, גבינה וביצים.

5. בתקופת לחץ וסטרס וכמובן בהריון הגוף צריך הרבה יותר ויטמיני b במיוחד b6 וb2 ולכן נראה אנשים לאחר לידה או בתקופת סטרס עם נשירת שיער וגם הסיכוי להתפרץ מחלות אוטואימוניות גדל.

6. בגלל שהויטמינים האלו חשובים מאוד ליצירת אנרגיה אפשר לראות אצל אנשים עם חוסר ויטמינים אלו גם קושי בירידה במשקל למרות שעושים הכול כדי לרדת. והבעיה שאנשים רואים שהם לא יורדים אז הם מורידים עוד בכמות האוכל וכך יש מעגל של חסר עצום.

7. לפני שלוקחים תוסף מומלץ לבדוק בבדיקת דם פשוטה חומצה פולית וויטמין b12 אפשר לעשות דרך הקופה. שאר הויטמינים הם לא בסל ולכן אפשר לבצע בכל בית חולים הקרוב לביתך.

לשאלות וקשיים אני כאן..
מורן איתן דיאטנית קלינית לירידה במשקל ספורט ומחלות אוטואומוניות