לעבור את החורף באופן בריא וטבעי

22

בימים האלה החורף מתעתע. קופץ לביקור קצרצר, נעלם להפוגה ארוכה וחוזר חלילה. למצער, בכל ביקור פתע שכזה הוא מביא עמו שלל ‘מתנות’. איך לצלוח את מחלות החורף הללו בשלום?

הומאופתיה קלסית היא שיטה טיפולית מצוינת המעניקה פתרון מאזן למערכות הגוף וגם הנפש. עונת החורף היא עיתוי מצוין לטיפול הומאופתי, בין אם אקוטי או לשם חיזוק מתמשך של מערכת החיסון. הכלי הטיפולי הוא מינון מיוחד של חומרים טבעיים כגון מינרלים, צמחים ועוד הניתנים בהתאמה אישית ומקיפה באמצעות טיפות או כדורונים. אמנם, ההומאופתיה הקלסית אינה עוסקת בתזונה ובתוספים, אך מעודדת פתרונות טבעיים ומניעתיים. על כן, כל הכללים הנבונים תקפים כאן, והם זמינים וקלים ליישום. ליקטנו מספר כלים, עצות וכללי אצבע שיעזרו לצלוח את החורף בשלום.

אוורור נכון ומושכל – בחללים עמוסים, או שאינם קלים לאוורור טבעי ניתן להיעזר בשמן אתרי של אקליפטוס: לדוגמה, להציב מבער עם טיפות ספורות של השמן או לזלף אותו ישירות לנרות תה עגולים.

שמירה על היגיינה למניעת הידבקות במחלות חורף – השמירה על היגיינה חשובה במניעת הידבקות אך התכשירים מבוססי האלכוהול אינם בריאים בשימוש תכוף ומוטב לא להשתמש בהם אם אין מדובר בנסיבות של תנאי שטח. לכן, לשם איזון העור לאחר נטילת ידיים תכופה, אפשר להשתמש בקרם שאינו מכיל שמן מינרלי. על אף השם הלכאורה-טבעי, זהו מושג מכובס: למעשה, מדובר בתוצר של זיקוק נפט, המעניק אשליה זמנית של לחות בעוד הוא מייצר יובש, סדקים וחמור מכך.

שמירה על השפתיים –  עור השפתיים הוא עדין ונזקי מזג האוויר מתבטאים בו במהירות שיא. חשוב לא ללקק את השפתיים בניסיון ללחלח אותן, בטח שלא לעתים קרובות. חשוב גם לא למרוח שפתונים המכילים את אותו שמן מינרלי. אם התמכרתם לשפתונים שלכאורה מעניקים לחות, מוטב להיגמל ולצאת מהלופ. כן, וזלין הוא נגזרת טהורה של נפט והוא נספג אל הגוף. כחלופה טבעית וטובה אפשר להשתמש בוויטמין E.

הקפדה על שתייה מרובה –  מומלצות במיוחד הן חליטות של צמחים מחממים כגון קינמון, ציפורן וג’ינג’ר, המגנות על מערכת החיסון.

העשרת התזונה בירקות כתומים המכילים שפע של בטא קרוטן: זהו בסיס לייצור ויטמין A, התומך במערכת החיסון. בנוסף, חשוב להעשיר את המזון בשום טרי המתאפיין בשפע של חומרים אנטיבקטריאליים. הוסיפו שורש כורכום (עדיפות לשורש הטרי מאשר לתבלין המיובש) וכן, אל תשכחו גם בצל כתוש – בין אם בתזונה או עטוף בבד גאזה ובמרחק של כמטר אם יש סביבכם מצוננים. התרכובות שמכיל הבצל עושות אותו לנוגד חמצון ולדוחה חיידקים הסופח חומרים לא רצויים. הבצל גם מהווה מרכיב חיוני בהכנת שיקוי פלא להחלמה מגרון כואב: בצל כתוש עם כף דבש שמושרה מספר שעות.

יש המדגישים את החשיבות שבהימנעות ממזונות הנחשבים למעוררי ליחה ולא בריאים, קרי סוכר, קמחים לבנים ומוצרי חלב. לחלופין, אפשר לשקול חלופות צמחיות לחלב, ומבחינת דגנים, הכירו את האמרנט – גרגריו קטנים וניתן להסמיך בבישול, מעולה לדייסה, מרקים. האמרנט עשיר בסיבים, ויטמינים, מינרלים וגם חלבון.

פינוק ידוע הוא דבש בחליטות, אך משום-מה נשכח כלל ברזל קריטי. הדבש מאבד את איכותו ואף מתפרק למרכיבים שאינם בריאים בטמפרטורה העולה על 50 מעלות. לכן, יש לצרוך דבש שלא חומם בשום צורה – לא מראש וגם לא בתה מהביל. הוסיפו את הדבש רק בטמפרטורת שתייה ממש. איך נדע שהדבש לא חומם? בעת הרכישה שימו לב – דבש איכותי אמור להיות מוצק בעונה הנוכחית ואף גרגרי.

לצד צריכה אפשרית של תוסף אבץ (50 מ”ג בממוצע ליום), ויטמין סי הוא תוספת ראויה נוספת וכידוע, זמין במגוון של פירות וירקות, שגם מעניקים לנו יתרונות נוספים כגון סיבים תזונתיים. עם זאת, הוא נהרס במגע עם האוויר ובחימום. לכן את כל הרשימה שלהלן מוטב לאכול בצורה טרייה וסמוך לזמן החיתוך או הסחיטה – גמבה (גם פלפל צהוב), קיוי, קייל וחבריו הבוטניים – ברוקולי וכרובית,  תות (מוטב ביו ואם אפשר אזי גם אורגני, אחרת ההשקעה בתותים יורדת לטמיון בשל ההדברה) ופירות הדר כמובן. ככל שמתפתח מצב אקוטי של מחלה, יש לשקול מעבר לתוסף איכותי של ויטמין סי. כלומר, כזה שלא מופק מעמילן תירס (מפתיע ככל שיישמע, זה המצב בתוספים מסוימים), אלא מפקעות של פירות יער או ורדים. מינון התוסף קשור בגיל ובחומרת המצב ולכן לא ניתן להציע כאן נוסחה קבועה לכולם.

פתרונות עומק נוספים כאשר הכלים הללו לא מספיקים, כשאנחנו פגיעים מדי ומנגנוני ההגנה זקוקים לחיזוק משמעותי יותר, מומלץ להיעזר בטיפול הומאופתי.

בהומאופתיה הקלאסית מומלץ לחזק את מערכות הגוף בעזרת אחד מאלפי סוגי הטיפולים המותאמים אישית לחיזוק מערכת החיסון. מה לעשות כאשר העיתוי איננו שגרתי אלא כרגע ישנה מחלה חריפה? גם כאן ההומאופתיה יכולה לתגבר את כוחות הריפוי ולהעניק מענה לכל קשת הגילאים ובמגוון רחב של מחלות זיהומיות. תשאול הומאופתי קלסי מאפשר לזהות את נקודות התורפה ולחזק את המערכות בדיוק שם.

לדוגמא, מבין כמאתיים הטיפולים למצב פעיל של שפעת, אחד הכלים הבולטים קרוי גלסמיום (או באיות הלועזי, Gelsemium) והוא מתאים למצבים הטיפוסיים של שפעת המתפתחת בהדרגה ומתבטאת ברעד, חולשה כמעט משתקת, עייפות קיצונית וכאבי שרירים.

להבדיל, יתכן כי השפעת מתבטאת יותר במערכת העיכול (כאבי בטן, שלשולים, הקאות), בתחושת קור כללית (אף כי באיזור הפנים ישנה תחושת חום), בחרדה ובחוסר שקט. מצב זה מתאים לטיפול הומאופתי מסוג Ars..

לחלופין, אם מדובר בשפעת שבה החולה מזיע/ה מאד, זקוק/ה למנוחה מוחלטת ולכאבים הכופים הימנעות מתנועה, יש לשקול את הטיפול Bry. .

כאשר מחלות חום ותלונות חריפות נוספות מתחילות סמוך לאחר חשיפה לקור עז ויבש, יש לשקול את התכשיר ההומאופתי המופק מצמח הAconite-.

שוב, יש להדגיש שהטיפולים הללו הם רק חלק מתוך מגוון נרחב, וההתאמה המדוקדקת מתבצעת באמצעות תשאול מקצועי מקיף. בכוחו של הטיפול ההומאופתי לסייע לגוף להתמודד עם המחלה ולקצר באופן משמעותי את משך זמן ההחלמה, ללא כימיקלים וללא תופעות לוואי. לכן יש לשקול את האפשרות הזו בחיוב.

 

כתבה: רחל שבי, הומאופתית קלסית ועורכת כתב העת של האגודה הישראלית להומאופתיה קלסית

מחפשים לעבור את החורף באופן בריא וטבעי ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך