תמיד אומרים לנו שחשוב לאכול פירות וירקות בכדי שהגוף יספוג את כל המינרלים והוויטמינים הדרושים לתפקוד תקין. אחד מהמינרלים הנפוצים ביותר והחשובים ביותר לגוף שלנו הוא הסידן Calcium)) ואנחנו מייחסים לו חשיבות רבה בשלב הינקות כאשר התינוק גדל ומתפתח, או בגיל המעבר ככל שעולה הסיכוי לחלות בדלדול עצם (אוסטאופורוזיס). מה שהרבה מאיתנו לא יודעים, שלא רק בתקופות האלה חשוב לשמור על צריכת סידן תקינה אלא גם בתקופת הילדות וההתבגרות. על מנת לשמור על רמות תקינות בגוף (גם אצל ילדים וגם אצל מתבגרים) חשוב שנספק לגוף שלהם אספקה מתמדת של סידן.  

מדוע חשוב להקפיד לצרוך סידן מגיל צעיר? 

תקופת הינקות והילדות מתאפיינות בגדילה והתפתחות של העצמות, מה שהופך את השלד לצרכן הגדול ביותר של הסידן. ידוע שילדים רבים אוכלים בצורה בררנית ובמידה ולא יקבלו את רמות הסידן הדרושות להתפתחות תקינה הם עלולים לחלות ברככת – מחלה הגורמת לעצמות להתעקם. בגילאים בהם הגוף צומח ומתפתח הוא נזקק לכקילו אחד של סידן בגוף ולאחר תהליך סיום הצמיחה לכשני קילו – כך שעלינו לשמור על רמות גבוהות וקבועות של סידן בגוף.

 צריכת הסידן היומית נמדדת במיליגרמים, ודרישת הסידן היומית משתנה בהתאם לגיל. כפי שכבר הזכרנו,  ילדים הם בררניים כשזה מגיע לאוכל ולשמחתנו קיים מגוון רחב של מזונות עתירי סידן שמסייעים לשמור על רמות סידן גבוהות בגוף ובמידה והם אינם נצרכים בכמות מספקת או שאינם נספגים בגוף בכמות מספקת, ניתן לצרוך סידן  גם כתוסף מזון. במקרה של בניית עצם לא מספקת בתקופת הילדות, התוצאה תהיה ככל הנראה “בנק עצם” דליל יותר, וכתוצאה מכך, גוברים הסיכויים לאוסטאופורוזיס בגילאים מבוגרים יותר. 

גם ילדים עלולים לחלות באוסטאופורוזיס 

מסתבר שאוסטאופורוזיס היא כבר לא מחלה לגילאים מבוגרים בלבד. קיימים מצבים רפואיים נוספים  העלולים להוביל להתפרצות המחלה כבר בגילאי הילדות, ביניהם: 

  • מחלות עצב או שריר
  • מחסור בהורמון גדילה
  • דלקות כרוניות במעיים או בפרקים (קרוהן או קוליטיס)
  • הפרעות ספיגה במעיים
  • טיפולים רפואיים כגון סטרואידים, מכשירים כימותרפיים ותרופות נגד פרכוסים

 

במידה וילדכם סובל מאחד מאלה, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני צריכת תוספי סידן .

איזה תוסף סידן מתאים לילד שלכם ?

ילדים בגיל ההתפתחות זקוקים למינון סידן יומי העומד על 300- 1500 מ”ג , מצעירים ועד בני נוער – בהתאם לגיל הילד ותזונתו. בשל הקושי בספיגת סידן מהמזון בגוף, העומדת בגיל ההתבגרות על 25%-35% בלבד מסך הסידן הנספג מהמזון, ההמלצה היא להשלים את כמות הסידן הנדרשת באמצעות תוסף.

רוב תוספי הסידן המוכרים מבוססים על סידן קרבונט, שהוא הנפוץ ביותר עד כה. לאחרונה פותח תוסף סידן בעל מבנה אמורפי המורכב מחלקיקי “ננו” בגודל זעיר. שילוב שתי תכונות אילה יחד, הופכות אותו לתוסף התזונה בעל כושר הספיגה הגבוה ביותר כיום לילדים ונוער – פי 2 ומעלה, לעומת תוספים אחרים. 

מאת- ד”ר ענת גרינשטיין נטורופתית  .